Site pictogram Het beste online reismagazine ✅ TravelersMagazine.nl

Waarom maakt mijn vliegtuig een tussenlanding?

Waarom maakt mijn vliegtuig een tussenlanding?

Misschien heb je weleens meegemaakt dat je na het boeken van je vakantie of vliegticket ineens zag dat jouw vlucht een tussenlanding maakt. Wat kan je verwachten bij een tussenlanding en waarom is er eigenlijk een tussenlanding?

Tussenlanding en overstappen

Er is een verschil tussen tussenlandingen en overstappen. Bij een tussenlanding blijf je vaak in het vliegtuig zitten (heel soms moet je eruit).

Bij overstappen, stap je daadwerkelijk over op een andere vlucht en dus een ander vliegtuig. Bijna altijd staat de overstap wél aangegeven op het moment dat je een ticket gaat boeken, maar een tussenlanding meestal niet. En dat maakt het ook zo irritant, als uiteindelijk blijkt dat je dus een tussenlanding maakt.

Of je uit het vliegtuig moet hangt af van het feit of het vliegtuig schoongemaakt moet worden of dat het getankt moet worden. Is dat niet nodig, dan kan je gewoon blijven zitten en ben je na maximaal een uurtje weer onderweg. Als je wel het vliegtuig uit moet, dan blijf je vaak in een bepaald deel van de luchthaven waar je even wat kan drinken of roken.

Meestal zorgt men er dan wel voor dat je niet tussen passagiers van andere vluchten terecht komt. Anders zou je namelijk weer opnieuw door de beveiliging heen moeten en dat kost weer tijd.

Bij een tussenlanding is het dus NIET nodig om opnieuw in te checken en je koffers van de band te halen!

De reden voor tussenlandingen

Simpelweg zijn er twee reden voor tussenlanding:

1. Commerciële redenen

2. Operationele redenen

Commerciële redenen voor tussenlandingen

Sommige bestemmingen zijn nu eenmaal niet zo populair en daarom is het ook niet winstgevend om daar een vliegtuig voor op en neer te laten vliegen. Dan kan je er voor kiezen als airline om maar drie keer per week op een bepaalde bestemming te vliegen, maar in sommige gevallen liggen de desbetreffende bestemmingen zo geïsoleerd (vaak zijn het eilanden), dat een dagelijkse verbinding toch wenselijk is.

Veel vliegvelden hebben afgesloten gedeeltes speciaal voor passagiers met een tussenlanding. Foto credits

Zo vliegt TuiFly bijvoorbeeld op Amsterdam-Bonaire-Aruba-Amsterdam. TuiFly vliegt ook op Curacao, maar daar kan men makkelijk een vol vliegtuig naartoe sturen omdat Curacao toch wel populair is.

Maar de eilanden Bonaire en Aruba zijn minder populair bij Nederlanders (wel weer bij Amerikanen) en die eilanden hebben ook minder inwoners. Maar TuiFly wil wel haar klanten aanbieden om dagelijks op deze bestemmingen aan te kunnen komen of te vertrekken.

Daarom maakt TuiFly deze ‘driehoeksvluchten’ dus. Zo kunnen de kosten van één vlucht verdeeld worden over twee bestemmingen en is per saldo de airline goedkoper uit.

Natuurlijk moeten de kosten voor de extra brandstof wel meegenomen worden alsmede de extra kosten aan luchthavenbelastingen. Maar dan nog is het goedkoper om zo’n die twee bestemmingen te combineren op één vlucht dan met twee vliegtuigen te vliegen die maar 50% vol zijn.

Het kan ook zijn dat in een bepaald seizoen er gewoon minder vraag is naar bepaalde bestemmingen. Transavia combineert bijvoorbeeld vooral in de winter twee Canarische Eilanden met elkaar, terwijl in het zomerseizoen die eilanden elk een ‘eigen’ vliegtuig krijgen van Transavia.

Operationele redenen voor tussenlandingen

De andere meest voorkomende reden voor tussenlandingen van vliegtuigen zijn operationele redenen. Zonder al te technisch te worden proberen we het toch uit te leggen:

Soms zijn vliegtuigen zo zwaar belanden dat de landingsbaan te kort lijkt. Foto credits

Landingsbaan te kort

Bij bepaalde luchthavens zijn de omstandigheden zo ongunstig om er met grote vliegtuigen 100% beladen vanaf te vertrekken dat er ergens anders nog een tussenlanding gemaakt moet worden om bij te tanken. Dit heeft meestal te maken met de lengte van de startbaan (die is vaak te kort voor zo’n groot vliegtuig) of met de hoogte van de luchthaven.

Bijvoorbeeld de KLM-vlucht van Denpasar naar Amsterdam. De landingsbaan van Denpasar (op Bali) is simpelweg te kort om er met een volledige beladen Boeing 777 vanaf te vertrekken. KLM kan er in dit geval voor kiezen om het vliegtuig maar 80% te beladen maar dan loopt men inkomsten mis.

KLM kiest er in dit geval voor om maar 80% brandstof mee te nemen, maar wel 100% lading. Maar, hiermee gaat het vliegtuig Amsterdam nooit halen. Daarom moet er ergens onderweg een tussenlanding gemaakt worden om bij te tanken. In dit geval doet men dat in Singapore.

Landingsbaan ligt te hoog

Hoe hoger de luchthaven ligt, hoe ijler de lucht en hoe minder ‘dragend vermogen’ de luchtdeeltjes hebben om zo’n groot vliegtuig te dragen. Met name naar bestemmingen die op een ander continent liggen en waarbij grote vliegtuigen worden ingezet (Jumbojets bijvoorbeeld) speelt dit probleem.

Maar ook de hoogte kan een rol spelen. KLM vluchten vanuit Quito (Ecuador) maken een tussenlanding in Guayaquil (ook Ecuador). Quito ligt namelijk op een hoogte van ruim 2800 meter, bijna 3 kilometer dus! Doordat de lucht hier zo ijl is, hebben de vleugels minder draagkracht en kan het KLM vliegtuig hier ook niet volledig beladen weg.

Daarom vliegt men met ook maar 80% brandstof door naar Guayaquil. Deze stad ligt op zeeniveau en daar is de lucht veel dikker, en dus kan het vliegtuig hier wél volledig beladen weg.

  Goedkope vliegtickets al v.a. € 19 per persoon!


 Goedkope KLM tickets door heel Europa al v.a. € 99 p.p.


Mobiele versie afsluiten