Site pictogram Het beste online reismagazine ✅ TravelersMagazine.nl

Goedkoop Thalys ticket naar Brussel of Parijs

Goedkope treintickets Thalys naar Parijs

Een 'rail and fly' ticket met de Thalys vanuit Brussel is vaak honderden euro's voordeliger.

Goedkoop Thalys ticket naar Brussel of Parijs

Steeds meer mensen maken de laatste jaren gebruik van de trein om een weekendje naar Brussel of Parijs te gaan. Zeker sinds de Thalys over een eigen spoor rijdt en niet meer voor andere treinen hoeft te stoppen. Met de Thalys ben je binnen 1,5 uur vanuit hartje Amsterdam in het centrum van Brussel.

Tel daar nog eens 1,5 uur bij op en je zit in Parijs. Dat lukt je met de auto nooit, want dan doe je er al snel een dikke vijf uur over. En dan hebben we het nog niet eens over de urenlange files op de ring van Antwerpen waar de laatste jaren dag in dag uit files staan.

Wij reisden voor een conferentie vanuit Schiphol naar Brussel met de Thalys en willen onze ervaring graag met je delen!

De drie serviceniveaus of klassen aan boord van de Thalys

Aan boord van de Thalys treinen zijn er drie serviceniveaus. Standaard (2e klasse), Comfort en Premium (beide 1e klasse).

Binnen de Standaard klasse (2e klasse dus) zijn er weer twee tariefsoorten. ‘Standaard mini’ en ‘Standaard’, waarbij de eerste tarieven de laagste tarieven zijn, maar dan heb je ook geen enkele flexibiliteit.

Met het gewone ‘Standaard’ tarief, zit je weliswaar nog steeds in de 2e klasse, maar heb je wél enige flexibiliteit. Je kan namelijk voor €15 + tariefverschil je ticket omboeken én bij annulering krijg je de helft van je geld terug. Tot 2018 kon dit alleen met 1e klasse tickets.

Vergelijk de 2e klasse van de Thalys overigens niet met de 2e klasse van onze eigen NS. Zelfs de 2e klasse aan boord van de Thalys is luxer dan de 1e klasse van de NS treinen. Luxe rode stoelen met een eigen stopcontact voor je laptop of telefoon, gratis wifi en vaste zitplaatsen. Voor een snack en een drankje kan je de naar de restauratiewagon.

In de 1e klasse, zijn de stoelen hetzelfde als in de 2e klasse, maar de afstand tussen de stoelen is groter (dus meer beenruimte) en je zit hier niet 2 aan 2, maar 2 aan 1. Er is dus 1 rij stoelen minder in de 1e klasse. Daarnaast krijg je in de 1e klasse een hapje en een drankje en is er meer flexibiliteit in je ticket.

Bij het ‘Comfort’ tarief in de 1e klasse heb je ook de mogelijkheid om tegen €15 + tariefverschil je ticket omboeken én bij annulering krijg je de helft van je geld terug. Bij het ‘Premium’ tarief is omboeken volledig gratis en bij annulering krijgen je al je geld terug.

Bron: nsinternational.nl

Stoelen in de Thalys

Wij reisden in 1e klasse en wij vonden dit deel van de Thalys nog het meest lijken op Economy Comfort Class van bijvoorbeeld Singapore Airlines.

Het is duidelijk geen Business Class, waarbij stoelen volledig plat kunnen en ook het eten en drinken is zeker niet luxe. Maar voor een tripje van maximaal 3 uur (Amsterdam-Parijs), of in ons geval 1,5 uur (Schiphol-Brussel) was het meer dan voldoende.

De 1e klasse cabine van de Thalys

Heb je jezelf voorgenomen om uitgebreid te gaan zitten eten of drinken, dan raden we je aan om toch nog iets op het station te kopen.

Je krijgt vaste zitplaatsen toegewezen in de Thalys, al kan je bij reservering je voorkeur aangeven waar je wilt zitten. Het kan dus voorkomen dat je de hele rit achteruit rijdt, maar in praktijk valt dat erg mee. De Thalys is uitermate stabiel en niet te vergelijken met een schommelende trein van de NS.

Wil je toch liever in de rijrichting zitten omdat je snel reisziek bent, dan moet je gewoon even de treinmanager (een soort superconducteur) vragen of je ergens anders mag zitten.

Flexibele tickets van de Thalys

Wij kozen voor de 1e klasse van Thalys voornamelijk vanwege de ruimere stoelen, maar ook vanwege de flexibiliteit van de tickets. Wij wisten niet of onze vergaderingen gingen uitlopen dus wij wilden een flexibel ticket. In ons geval liepen de vergaderingen uitermate soepel en waren we zelfs een uur eerder terug op Brussel Midi Station.

Brussel Midi is overigens het Brussel Zuid station, Brussel heeft geen Centraal Station en eigenlijk is Brussel Midi het Centraal Station van de stad. Hier vandaan vertrekken ook de ICE treinen naar Duitsland en de Eurostar trein die door de Kanaaltunnel naar Londen gaat.

We waren zoals gezegd dus een uurtje eerder op het station terug en er was nog plek op de trein die een uur eerder vertrok dan onze oorspronkelijke trein, omdat we een flexibel ticket hadden mochten we zonder bijbetaling gewoon mee.

Je kan overigens ook bij 2e klasse tickets omboeken, maar dan moet je eerst naar de balie. Bij 1e klasse tickets konden we letterlijk op het perron wijzigen. 

Vanzelfsprekend zijn de allergoedkoopste tickets het minst flexibel, let hier dus goed op als je gaat reserveren via de site van Thalys!

Lounges op de stations

Reis je in de 1e klasse én heb je jezelf aangemeld bij het gratis loyaliteitsprogramma van Thalys, Thalys The Card, dan krijg je gratis toegang tot de lounges op alle stations op de Thalys route. Hier is gratis koffie, thee en wi-fi, maar geen gratis eten.

Je kan hier wel lekker relaxed in luxe stoelen en banken zitten om na een lange vergaderdag even bij te komen voordat je in de trein stapt en toch nog moet wachten.

Op de meeste stations is het in de zomer erg warm en in de winter weer erg koud, dus een afgesloten rustig gedeelte is een mooie toevoeging aan de Thalys reis.

Ticketprijzen van de Thalys

De Bar in de Thalys waar je tegen betaling een hapje en een drankje kan krijgen.

Foto: door Jos @ FPS-Groningen via Flickr.com

Wij betaalden maar liefst € 220 voor een dagretour Schiphol-Brussel in 1e klasse. Eerlijkheid gebied te zeggen dat wij slechts twee weken voor vertrek reserveerden en dat we op populaire tijden in trein zaten. Rond 9 uur in de ochtend heen en rond 5 uur ’s middags terug.

Reserveer je eerder (zo’n zes weken voor vertrek) en reis je buiten deze populaire tijden dan ben je al snel € 100 goedkoper uit. Goed om te weten is dat Thalys tickets MAXIMAAL 4 maanden voor vertrek te reserveren zijn. Je kan in augustus dus nog NIET reserveren voor een romantisch kerstweekend in Parijs.

Ben je flexibel, boek je zo’n 2 a 3 maanden voor vertrek en vind je de 2e klasse goed genoeg dan heb je al een treinticket voor € 35 van Amsterdam naar Parijs!

Natuurlijk zijn er beperkte stoelen voor dit tarief beschikbaar en zijn populaire vakantieperiodes uitgesloten voor dit tarief, maar de prijs/kwaliteit verhouding vonden wij erg goed.

Wij betaalden dus € 220 voor een dagretour Schiphol-Brussel, maar benzine, parkeren, de reistijd (de urenlange files op de Ring van Antwerpen niet meegerekend) heeft ook een prijs. Moet je voor zaken binnenkort naar Brussel of Parijs, of ga je juist voor een weekendje weg naar deze twee prachtsteden, dan valt de Thalys zeker aan te bevelen!

  Treintickets v.a. € 19 via NS International


  Thalys tickets Parijs, retour al v.a. € 35 p.p.





Geef hieronder jouw beoordeling of ervaring over de Thalys naar Brussel of Parijs!

Mobiele versie afsluiten