Site pictogram Het beste online reismagazine ✅ TravelersMagazine.nl

Hoe Ryanair zo goedkoop kan zijn!

Waarom is Ryanair zo goedkoop?

Je vraagt je misschien weleens af hoe het toch mogelijk is dat de prijzen van Ryanair tickets zo extreem laag zijn? De meeste mensen hebben wel een idee; afgelegen (en dus goedkope vliegvelden), geen comfort in de vliegtuigen en je moet overal voor betalen. Dat is in een notendop wel hoe ze de prijzen zo laag kunnen houden. Maar er is meer, veel meer!

Hier proberen we uit te leggen hoe jouw ticket van Ryanair zo goedkoop kan zijn. We nemen Ryanair als voorbeeld omdat deze Ierse luchtvaartmaatschappij de meeste extreme luchtvaartmaatschappij is in het doorvoeren van kostenreductie. Maar ook omdat Ryanair, gemeten naar aantal passagiers, de grootste luchtvaartmaatschappij van Europa is. Jawel, zelfs groter dan KLM én Air France bij elkaar!

Ongeveer 80% van onderstaande is eigenlijk op bijna alle low-cost carriers van toepassing. Van Norwegian, WizzAir, tot Easyjet en in bepaalde mate ook voor Transavia (al is Transavia eigenlijk niet echt een lowcost maatschappij). De ene luchtvaartmaatschappij doet bepaalde dingen wel, de andere weer niet. Maar in de basis zijn onderstaande punten de kurken waar een low-cost airline op drijft!

 

Een Boeing 737-800 van Ryanair

1. Standaardisatie

Ryanair (maar nogmaals, dit is eigenlijk van toepassing op veel lowcost airlines) gebruikt maar één type vliegtuig. Voor Ryanair is dit een Boeing 737-800. Dit is een typisch vliegtuig voor korte of middellange afstand. Ruim voldoende om in Europe mee te kunnen vliegen. Als je als airline maar één type vliegtuig hebt, kan je de hele organisatie om dit type heen bouwen.

Je hebt maar één voorraad onderdelen nodig voor defecten, je hoeft de bemanning maar op één type te trainen en de tijd die je ergens voor nodig hebt is overal hetzelfde. Bijvoorbeeld voor de afhandeling, de schoonmaak, de catering. Alles staat immers op dezelfde plaats in het vliegtuig, dit zorgt voor routine en iets op routine gaat altijd sneller dan iets wat nieuw is.

2. Kwantumkorting

Als je maar met één type vliegtuig vliegt en je koopt er ook nog eens heel veel in één keer, dan kan je kwantumkorting krijgen bij de vliegtuigbouwer. Helemaal als ze per 100 tegelijk gaat bestellen! Op deze manier kan je als airline de vliegtuigbouwers (in de praktijk Boeing en Airbus) tegen elkaar uitspelen. Je kiest gewoon voor die bouwer die jou de hoogste korting geeft.

Een Boeing 737-800 kost zo ongeveer $ 90 miljoen dollar per stuk. Dit is echter niet de prijs die Ryanair ervoor betaald heeft. Je mag er vanuit gaan dat Ryanair zo’n 10% korting krijgt bij kwantumbestellingen. Hierdoor heeft Ryanair al een voordeel op hun vaste kosten ten opzichte van andere airlines die er maar een paar tegelijk kopen. Als je al bijna $ 10 miljoen dollar per vliegtuig goedkoper bent dan je concurrentie dan kan je dit doorberekenen in lagere ticketprijzen!

Daarnaast koopt Ryanair de vliegtuigen niet zelf. Ze doen dit namelijk via een lease-maatschappij van vliegtuigen. Net zoals je een auto kan leasen, kan je ook vliegtuigen leasen. Het voordeel hiervan is dat het risico bij de lease-maatschappij ligt, nadeel is weer wel dat je een hogere prijs betaalt voor je vliegtuigen t.o.v. ‘eigen koop’. Maar hierdoor blijft Ryanair wel erg flexibel de mogelijkheden van hun vloot. Ze zitten niet 30 jaar vast aan een vliegtuig en dat maakt ze flexibelere dan ‘ouderwetse’ maatschappijen.

Tevens sluit Ryanair lease-contracten af van maximaal 10 jaar. Net als bij een auto krijgt je auto technische problemen door slijtage na een aantal jaar. Je auto is meestal na een jaar of 5 al toe aan de eerste grote beurt, bij vliegtuigen ligt dit rond de 8 tot 10 jaar. Dus net als de vliegtuigen slijtage beginnen te vertonen en je dus flink moet investeren in onderhoud, geeft Ryanair de vliegtuigen terug aan de lease-maatschappij. Vervolgens begint het hele proces van vliegtuigaankopen weer helemaal opnieuw.

Ryanair maakt gebruikt van secundair vliegvelden.

3. Secundaire vliegvelden

In principe vliegt Ryanair niet naar de grote internationale luchthavens. Deze zijn te duur volgens Ryanair. Dit klopt wel, maar Ryanair zegt er niet bij dat ze te duur zijn omdat ze geen subsidie krijgen in tegenstelling tot de kleinere (secundaire) vliegvelden waar ze op vliegen.

Het is een publiek geheim dat Ryanair geen luchthavenbelastingen betaald op Charleroi Airport, omdat de Waalse deelregering deze kosten op zich neemt. Als Ryanair hier niet zou vliegen dan hebben zo’n 5000 mensen geen werk en dat kost ook weer geld  en is slecht voor het imago van de politieke leiders. Als je deze strategie kan toepassen op alle secundaire luchthavens dan ben je al veel kosten kwijt. Je hoeft immers geen belasting te betalen!

Kleine uitzondering: Een aantal jaar geleden is Ryanair wel gaan vliegen op de ‘hoofdluchthavens’ van Madrid en Barcelona. Maar dit had te maken met de capaciteitsreductie van de nationale airline Iberia, de capaciteitsuitbreiding van de twee luchthavens met nieuwe terminals én het faillissement van Spanair. Op dat moment kwamen er ‘slots’ vrij (vliegrechten om op een bepaalde bestemming te mogen vliegen) en omdat de luchthavendirecties geen zin hadden in lege terminals heeft ook hier Ryanair flinke kortingen gekregen.

4. Personeel

Besparing op personeel! Op een volle Boeing 737-800 heb je minimaal 2 piloten nodig en 4 cabine-leden i.v.m. veiligheidseisen voor evacuatie bijvoorbeeld. Waar veel luchtvaartmaatschappijen standaard met 4 cabine-leden vliegt, ongeacht de bezetting, kijkt Ryanair juist naar de bezettingsgraad. Als de veiligheidseisen het toestaan om met maar 3 cabine leden te vliegen, omdat het vliegtuig maar 75%  vol zit, dan doet Ryanair dat. Scheelt toch weer één keer personeelskosten op die vlucht. Dat lijkt niet veel, maar als je 1200 vluchten per dag uitvoert dan kan het flink in de papieren lopen. Op piloten kan en mag Ryanair niet bezuinigen i.v.m. strikte veiligheidseisen.

Daarnaast werkt Ryanair niet samen met vakbonden. Ryanair is van mening dat vakbonden alleen maar zorgen voor hogere personeelskosten. Vakbonden vinden dat niet leuk natuurlijk, vandaar dat er in de luchtvaartwereld geruchten gaan over de uitzendingen van KRO Reporter van eind 2012. Hierin werd Ryanair beschuldigd van onveilige vluchtuitvoering. De geruchten gaan erover dat de Europese vakbonden alles in scène hebben gezet en KRO Reporter hebben betaald voor de lastercampagne. Ryanair heeft inmiddels een rechtszaak wegens smaad aangespannen en deze loopt op dit moment (juni 2013) nog in hoger beroep.

Wat wel klopt is dat veel piloten niet in dienst zijn van Ryanair, maar simpelweg ZZP’ers zijn die door Ryanair worden ingehuurd. Dit heeft als voordeel voor Ryanair dat men niet de verplichte werkgeverslasten hoeft te betalen. Daarnaast dienen piloten bij Ryanair hun eigen ’type-rating’ te betalen. Als je eenmaal afgestudeerd bent als piloot dan ben je er eigenlijk nog niet. Je moet nog ervaring opdoen op een bepaald vliegtuigtype. Dit noemt men ’type-rating’ en kost zo’n € 25.000 voor een Boeing 737-800.

Bij ouderwetse airlines krijg je dit gewoon van je werkgever, maar dan moet je wel een wurgcontract tekenen dat je minstens een aantal jaar voor de airline moet blijven werken of de kosten moet terugbetalen als je overstapt naar een andere airline.

Ryanair crew moet ook hun eigen kostuum betalen maar krijgt daarentegen wel weer commissie op alles wat ze verkopen. Vandaar dat je geen oog dicht doet tijdens Ryanair vluchten omdat je echt van alles kan kopen aan boord, tot aan krasloten toe!

Ryanair werkt niet samen met dure reisagenten.

5. Geen tussenpersonen

Ryanair tickets zijn uitsluitend te koop via internet of via het Ryanair callcenter. Ryanair geeft geen commissies aan reisbureaus of online ticketvergelijkers. Dat ticketvergelijkers zoals Vliegtickets.nl ze wel aanbieden heeft vooral te maken met het feit dat deze vergelijkers extra dossierkosten in rekening brengen om zo toch nog iets aan jou als passagier te verdienen.

In Duitsland heeft Cheaptickets zelfs een rechtszaak verloren die Ryanair had aangespannen. Ryanair vond dat Cheaptickets de tickets onnodig duur maakte door deze hoge dossierkosten in rekening te brengen. (zo Cheap is Cheaptickets dus helemaal niet)

6. Subsidies

Zie punt 3. Lokale overheden betalen Ryanair om ze te lokken, waardoor toerisme en werkgelegenheid toeneemt in die bepaalde regio.

7. Geen doorverbindingen

Ryanair vliegt alleen point-to-point en doet niet, zoals KLM bijvoorbeeld aan ’transfers’. Ryanair zegt dat het overladen van bagage extra geld kost omdat men meer grondpersoneel nodig heeft. Daarnaast kost het veel geld als je de passagiers moet omboeken omdat het eerste vliegtuig vertraagd is en de passagier hun doorverbinding missen. Ook hierdoor kan Ryanair flink op kosten besparen.

Geen ‘seat pockets’ in de stoel voor je. Zo kan er geen afval in en dus lagere schoonmaakkosten.

8. Ancillary Revenue

Een mooie term voor ‘extra verkopen’. Het is namelijk een feit (zoals blijkt uit het jaarverslag van Ryanair) dat Ryanair puur op de vliegtickets verlies maakt. Maar men compenseert dit door nog van alles aan je te slijten. Hotels op plaats van bestemming, tickets voor een museum op een bepaalde bestemming.

Autohuur! Dit  is ook één van de redenen dat Ryanair op secundaire vliegvelden vliegt. Hier is vaak geen of slecht openbaar vervoer. Je komt dus al snel uit bij een huurauto. En als je die dan weer aangeboden krijgt via Ryanair, dan ontvangt Ryanair daar dan weer een commissie over.

Uit het jaarverslag blijkt dat Ryanair gemiddeld 52 GBP aan kosten heeft, maar aan de andere kant maar 46 GBP aan inkomsten uit het ticket haalt. Een verlies van 6 GBP per passagier dus. Die 700 miljoen GBP winst die Ryanair per jaar maakt komt dus gewoon uit dit soort extra verkopen en deals met toeleveranciers.

9. Korte omdraai

Een vliegtuig dat op de grond staat kost geld! Het geld wordt immers verdient met vliegen, dus hoe meer je vliegt, hoe meer tickets je kan verkopen, hoe meer inkomsten. Tenzij je een Concorde hebt, kan je de vliegtijd verkorten, maar de Concorde vliegt niet meer. Dus je moet de winst op de grond halen. De ‘omdraaitijd’ (of de ’turn-around’) moet zo kort mogelijk zijn. Dit is de tijd die het vliegtuig op de grond doorbrengt tussen aankomst en vertrek. In deze periode wordt het vliegtuig getankt, voorzien van eventuele catering en/of schoonmaak.

Omdat Ryanair op haar basisstations de catering inslaat, is het niet nodig om dit op het buitenstation dus te verversen. Daarnaast probeert de cabinecrew het vliegtuig tijdens de landing al zo schoon mogelijk te maken door wel 10 keer door het gangpad te lopen met vuilniszakken om vuil op te halen.  Weleens opgevallen dat in de stoel voor je geen ‘seat pocket’ zit. Hier kan je dus geen papieren, krantjes en afval instoppen. Scheelt weer in de schoonmaak.

Ryanair wil ook geen gebruik maken van bruggen/slurven op luchthavens. Het aansluiten van zo’n brug kost 3 drie minuten, het verwijderen van de brug ook weer 3 minuten. Dit zijn ook opgeteld ook weer 6 minuten. Als je vijf vluchten per dag doet, bespaar je zo al een half uur die je weer kan gebruiken om te vliegen.

Ryanair gebruikt geen bruggen om in/uit te stappen. Dit scheelt per vlucht 6 minuten!

10. Zo veel mogelijk vliegen

De meeste ‘ouderwetse’ luchtvaartmaatschappijen beginnen rond 07:00 uur met vliegen en de meeste vliegtuigen overnachten op luchthavens als ze rond 23:00 uur weer binnenkomen. Ryanair pakt aan het begin en eind van de dag er nog een uurtje bij. Zij wel weer twee uurtjes extra die je kan vliegen, en dus weer een extra vluchtje van Eindhoven naar Milaan bijvoorbeeld.

Vooral op vluchten van Engeland naar de Canarische Eilanden vliegt men ’s nachts gewoon door. Je stapt rond 23:00 ’s nachts in je Ryanair vliegtuig en rond 05:00 uur kom je aan op de Canarische Eilanden. De ‘ouderwetse’ maatschappijen laten hun vliegtuigen stil staan tijdens de nacht. Ook alweer een voorbeeld van vluchtoptimalisatie van Ryanair.

11. Geen extra’s

Bij Ryanair hoef je geen gratis extra’s te verwachten. Je koopt een ticket om jezelf van A naar B te brengen. Beperkte handbagage is toegestaan, maar een koffer inchecken kost geld. Je instapkaart moet je zelf uitprinten, doe je dat niet dan wil Ryanair met liefde en plezier dat voor je doen op de luchthaven, maar wel voor 50 EUR per ticket.

Je krijgt ook geen stoelnummer, je moet ‘vechten’ om je stoel. Het idee hierachter is dat iedereen op tijd bij het vliegtuig is, want iedereen wil een goede stoel hebben. Wil je als eerst de keuze hebben van een goede stoel en dus als eerste kunnen instappen, dan moet je daarvoor bijbetalen.

Stoelen kunnen bij Ryanair ook niet naar achteren. Dit zijn bewegende delen, en deze bewegende delen kunnen kapot. Dat zorgt weer voor onderhoud en dat kost weer geld.

Reclame op Ryanair vliegtuigen

12. Reclame

Je kan bij Ryanair een vliegtuig laten bespuiten de kleur en tekst die jij wilt, als je maar betaalt! Reclame voor jouw product op de stoelleuning voor je? Prima, betalen aub!

13. Goede PR

De excentrieke directeur van Ryanair, Michael O’Leary, is enorm mediageniek en schroomt niet om zichzelf voor paal te zetten in de media. Of om juist de knuppel in het hoenderhok te gooien. Zo kwam hij ook met het idee om mensen te laten betalen voor als ze in het vliegtuig naar de WC willen. Niets van waar natuurlijk, maar het haalde alle journaals en kranten, wat weer gratis reclame is voor Ryanair. Mensen worden dan vanzelf nieuwsgierig naar de tarieven als ze dit in de media lezen, ze gaan dan naar de website van Ryanair en zien de lage  tarieven en proberen het dan een keer uit. Hoppa, weer een klant!

Aan reclame doet Ryanair ook bijna niet. Heel af en toe plaatsen ze heel gewaagde advertenties in het lokale sufferdje, maar omdat deze advertenties bijna over de grens van het fatsoenlijke gaan heeft iedereen het erover en gaan andere media de advertentie kopiëren. Gratis reclame voor Ryanair! Zo heeft Ryanair in het verleden, Moeder Theresa en de Paus gebruikt in hun advertenties. Maar ook Tony Blair bijvoorbeeld en Manneke Pis!

Gratis voorpagina nieuws!

14. Betaald worden om te mogen leveren

Ben je een voedsel of drankproducent en wil jij leveren aan Ryanair? Dat kan, tegen betaling! Ryanair vervoert per jaar zo’n 60 miljoen passagiers. Dat zijn allemaal potentiële klanten voor jouw product. Wil jij als leverancier van sinaasappelsap jouw nieuwe merk promoten dan kan dat via Ryanair. Je moet gratis je producten leveren plus nog een kleine vergoeding betalen om te mogen leveren.

15. Geld verdienen aan catering

Niet voor niets vliegt Ryanair zoveel mogelijk op luchthavens met slechte faciliteiten, zoals een gebrek aan ’tax free shopping’ of slechte of geen restaurants. Dit zorgt ervoor dat jij na een uurtje zin wel trek krijgt in een bak koffie of een biertje. En als je dat dan in het vliegtuig moet kopen à 5 EUR per blikje, dan is dat een mooie verdienmogelijkheid voor Ryanair natuurlijk.

Per saldo

Deze 15 punten zorgen er per saldo voor dat Ryanair zo extreem goedkoop kan zijn. Natuurlijk krijgt Ryanair niet op elk vliegveld subsidie en niet alle leveranciers van catering leveren bijvoorbeeld gratis aan Ryanair. Maar als je alles bij elkaar op gaat tellen dan begrijp je nu vast wel waarom Ryanair dus zoveel goedkoper is dan KLM bijvoorbeeld.

Ben je dus van plan om op reis te gaan. Let dan goed op bij Ryanair vluchten of check verschillende ticketvergelijkers zoals Vliegtickets.nl. Ryanair is namelijk niet altijd de goedkoopste. Zeker niet als je extra reistijd (om bijvoorbeeld vanuit Utrecht in Eindhoven te komen) of extra parkeergeld kwijt bent als je voor een Ryanair ticket kiest. Kijk dus niet alleen naar de kale ticketprijs, maar kijk goed naar de totaalprijs! Pas dan kan je goed vergelijken!

  Klik hier voor Ryanair ticket vanaf € 1 per persoon!

 

Geef hieronder een beoordeling of ervaring over Ryanair

Mobiele versie afsluiten